Featured Image -- 102

Afgelopen maandag ontmoetten we elkaar op basisschool De Verwondering. Om met elkaar in gesprek te gaan. Om plannen concreet te maken. Want -zo bleek na de eerste brainstormsessie op 11 januari- de grondhouding die in ieder van ons schuilt, is dat we open staan voor onderwijservaringen van anderen om er zelf als mens -en als leraar in het bijzonder- van te leren. Met als vertrekpunt het kind, de leerling, de student. En met de vraag “Waarom?” op het puntje van je tong.

Waarom gaan we fietsen? Waarom heb je grijs haar?  Waarom moet ik naar bed?Waarom is dat een schaap? Waarom, waarom, waarom… Herken je dat? Van die nieuwsgierige peuters die ouders tot waanzin drijven met hun eindeloze reeks waarom-vragen? Héérlijk! Die zouden volwassenen ook meer moeten stellen! Want waarom-vragen houden je scherp. Waarom-vragen stel je omdat je oprecht iets wil weten van de ander. Ze vragen niet alleen naar feiten, maar ook naar gedachten. En bovendien leveren ze vaak meteen weer nieuwe vragen op.

Dus toen de vraag op tafel kwam, probeerden we daarmee als vanzelf onze gedachten los te “peuteren”. Waarom zitten we hier aan tafel en willen we MeetUp024? Waarom onderscheiden we ons van alle mooie initiatieven die er al zijn? Vanuit onze persoonlijke drijfveren, waarbij nieuwsgierigheid de boventoon voert, kwamen we tot 4 belangrijke uitgangspunten voor onze MeetUps in het Nijmeegse onderwijs:

  1. MeetUps prikkelen nieuwsgierigheid
  2. MeetUps verbinden de verschillende onderwijssectoren
  3. MeetUps gaan over een thema
  4. MeetUps kennen een vaste, herkenbare vorm

Tijdens MeetUps willen we mogelijk maken dat we elkaar de hemd van het lijf kunnen vragen. Dat onze vragen weer nieuwe vragen oproepen. Om voor jezelf koers te kunnen bepalen binnen de school. Om krachten in jezelf en in anderen te herkennen. En van daaruit binnen of misschien wel buiten de bestaande kaders te werken aan nog mooier onderwijs. Hé, dat klinkt als een nieuw thema voor onze komende MeetUp024…

MeetUp024

Afgelopen maandag ontmoetten we elkaar op basisschool De Verwondering. Om met elkaar in gesprek te gaan. Om plannen concreet te maken. Want -zo bleek na de eerste brainstormsessie op 11 januari- de grondhouding die in ieder van ons schuilt, is dat we open staan voor onderwijservaringen van anderen om er zelf als mens -en als leraar in het bijzonder- van te leren. Met als vertrekpunt het kind, de leerling, de student. En met de vraag “Waarom?” op het puntje van je tong.

Waarom gaan we fietsen? Waarom heb je grijs haar?  Waarom moet ik naar bed?Waarom is dat een schaap? Waarom, waarom, waarom… Herken je dat? Van die nieuwsgierige peuters die ouders tot waanzin drijven met hun eindeloze reeks waarom-vragen? Héérlijk! Die zouden volwassenen ook meer moeten stellen! Want waarom-vragen houden je scherp. Waarom-vragen stel je omdat je oprecht iets wil weten van de ander. Ze vragen niet alleen naar…

View original post 165 more words

Advertisements