Sinds een aantal maanden zag ik met regelmaat tweets langskomen van verschillende onderwijsmensen, die bij elkaar waren gekomen. Kijkend naar de foto’s en de tweets, werd ik al snel enthousiast. Via Twitter kwam ik  regelmatig tweets tegen over leuke en inspirerende bijeenkomsten voor mensen uit het onderwijs met de hashtag #meetup + netnummer. Vooral MeetUp010 (Rotterdam) zag ik vaak voorbij komen. Ik ben toen eens wat verder gaan neuzen om te ontdekken wat die MeetUps zijn en waar die plaatsvinden.

Ik ontdekte meteen dat de MeetUps vooral in andere steden en provincies plaatsvinden. In heel Limburg was nog geen MeetUp. In plaats van af te wachten of iemand anders het initiatief zou nemen, heb ik dat zelf gedaan. Ik begon met ons Twitter-account op 9 april. De eerste MeetUps zijn begonnen in Rotterdam en daarom heb ik  in de week voor Pasen met een paar mensen ‘van het eerste uur’ contact gehad om hun ervaringen te horen. Else-Marike Visser wakkerde via de telefoon mijn enthousiasme nog meer aan, Frans Droog stuurde een lijst met goede tips over het opzetten van een MeetUp en Claire Ohlenschlager zorgde voor ons logo en maakte nog een paar andere tekeningen voor MeetUp043. Het begin was er!

Via deze site kun je de verschillende MeetUps volgen. Op deze site heb ik een agenda met daarin MeetUps van andere steden geplaatst. Zodra we onze eigen MeetUps gepland hebben, komen die bijeenkomsten daar natuurlijk te staan. Elke MeetUp bepaalt wat er aan de orde komt, dus wat MeetUp043 gaat worden kan ik je op dit moment niet zeggen, want dat bepalen we met elkaar!

MeetUps gaan over het verbinden, delen en van en met elkaar leren in het Nederlandse onderwijs (zowel PO, VO, MBO, HBO en WO) en dan toegespitst op Limburg. Gezien het netnummer zal de eerste bijeenkomst in (de regio) Maastricht plaatsvinden.

Nadat ik een Twitter-account had gemaakt, volgde al snel een Facebook-pagina. En op het moment dat je dit leest, hebben we dus ook een eigen site. De site heb ik samen met mijn man gemaakt, maar het is onze site. Dat ik ‘m toevallig gemaakt heb en op de sociale media met MeetUp043 ben begonnen, is totaal niet relevant, want samen bepalen we wat we met MeetUp043 willen.

Wat volgens de andere MeetUppers (is dat een woord?) belangrijk is om vooral heel lokaal/ regionaal te werk te gaan. In een uitgestrekte provincie als Limburg liggen de steden en dorpen soms best ver uit elkaar. Uiteraard is iedereen uit alle delen van Limburg (en Nederland) welkom. De locaties van de bijeenkomsten liggen niet vast en zullen mogelijk aanvankelijk wat verspreid in de provincie plaatsvinden. In de toekomst (als er meer MeetUps zijn) zal MeetUp043 zich waarschijnlijk vooral op Zuid-Limburg gaan richten. Maar zover is het natuurlijk nog niet. Het zou wel cool zijn als Midden-Limburg en Noord-Limburg t.z.t. ook hun eigen MeetUp hadden, toch?

Dat deze site echt onze site is, wil ik ook graag zichtbaar maken door blogs van verschillende auteurs te plaatsen. Via de sociale media had ik een paar oproepen gedaan en de eerste blogs zijn al binnen en geplaatst. Mocht je zelf ook iets willen schrijven: graag! Het liefst plaats ik een unieke blog die nergens anders geplaatst is, om geen ‘duplicate content’ te hebben. Onder elke blog die je schrijft komt een bio met foto (zoals bij mij hieronder).

Iedereen die een blog aanlevert, kan daarbij op een vergelijkbare manier iets over zichzelf vertellen. Links naar je eigen site, school en/ of sociale media pagina’s etc. horen daar natuurlijk ook bij. Het liefst ontvang ik je blog via de mail. Ik zoek er dan een passende afbeelding bij en laat je weten als-ie geplaatst is. Het thema is geheel vrij: het kan een blog zijn over je visie op onderwijs, je ervaringen, je toekomstplannen, vakinhoudelijk … gewoon wat bij jou past.

Wil jij (in kleine kring) meedenken over de eerste bijeenkomst, dan hoor ik heel graag van je! Als je op de hoogte gehouden wilt worden van de bijeenkomsten, kun je me ook mailen.

Dit was het voor nu, voor vragen, ideeën, suggesties kun je uiteraard bij me terecht. Via de mail gaat het snelste, maar mag ook via Facebook of Twitter. Ik hoor graag meer van jou en jouw werk. Voel je vrij om via de sociale media te ‘linken’ (zie links hieronder). Hartelijke groet en tot ziens bij MeetUp043!

Ingeborg.

