Donderdag 1 juni vond er een Meetup plaats op het Kalsbeek College. Op de locatie Schilderspark in Woerden. Alhoewel de timing van de bijeenkomst niet optimaal was midden in de correctie van het examen en de locatie dit keer niet in Utrecht was, waren genoeg docenten geïnteresseerd in de bijeenkomst en het onderwerp om tijd vrij te maken voor deze middag. Vanaf de 14.00 stroomden de deelnemers van diverse scholen binnen vanuit alle hoeken van de regio en daarbuiten.

Programma
14.00- Inloop
14.30- Keynote Formatief toetsen (Wessel Peeters)
15.00- Ronde 1 Workshops
15.45- Ronde 2 Workshops
16.30- Borrel

Na een korte introductie door Merit Tieman (Meetup030) over het belang van de Meetup in het algemeen en Meetup030 in het bijzonder, ging Wessel Peeters (Verniewenderwijs en Meetup030) dieper in op het thema van deze middag: Formatief toetsen – een toets als leermiddel. In zijn keynote stelde Peeters na een algemene inleiding over formatief toetsen prikkelende vragen aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen lespraktijk en onderzoek. “Een toets is vaak het instrument om te controleren of een leerling iets geleerd heeft, maar met de informatie wordt verder eigenlijk niets gedaan, behalve dan dat het op het rapport komt. En dat is best jammer, want met goede toetsing krijg je veel informatie die het leren vooral daarna bevordert. En als je op deze manier kijkt, moet je dan eigenlijk cijfers geven?” Het werd vooral interessant bij de vraag of je de examens mag bespreken met de leerlingen nog voor de norm bekend is? Examens nakijken met leerlingen? Ja, dat mag en Zo bespraken wij de verwachte examenuitslag met leerlingen.

In korte pitches lichtten de workshopdocenten de verschillende sessies toe en konden de ruim 60 deelnemers ter plekke een keuze maken voor maar liefst 6 verschillende workshops verdeeld over 2 rondes.

lees verder

Advertisements