Noteer alvast in je agenda: maandag 11 juni gaan we los met onze 3e Meetup071.
De locatie zal deze keer het Rijnlands Lyceum zijn in Oegstgeest (Apollolaan 1).

Deze keer staat de meetup in het teken van Hot Items in het onderwijs. Dat betekent dat er tal van verschillende onderwerpen de revue zullen passeren. Daar vind je altijd wel iets bij dat jou prikkelt of interesseert!

Onderwerpen die op onze wensen lijst staan zijn:

  1. Onrustige hoofden

Thematafel die ingaat op de drukte in het hoofd van leerlingen door de vele impulsen die zij krijgen. Wat is er veranderd en welke gevolgen heeft dat voor de manier waarop zij in het leerproces op school deelnemen? Kunnen we iets met mindfulness in de klas?

  1. Gevoelige onderwerpen

Deze thematafel gaat over identiteit gerelateerde onderwerpen.
Wat als de identiteit van leerlingen of van docenten het lastig maakt om te leren over de  holocaust, seksualiteit en gender, het dragen van een hoofddoek, de uitleg van de evolutietheorie etc.

  1. Formatief toetsen

In hoeverre ondersteunen de manier waarop we toetsen het leerproces van de leerlingen? Is formatief toetsen de oplossing en welke ervaringen hebben we daarmee?

  1. Oplaadpunt voor Passie

Werken met leerlingen is een passie. Of niet. Of niet meer.
Gesprek over passie en hoe je dat houdt.

  1. Participerende ouders

Ouders spelen een rol in het onderwijs. Hoe ga je goed met ouders om? Wat te doen met ouders die vooral zelf veel ambitie hebben voor hun kinderen, maar geen gevoel hebben voor hoe de school werkt? Hoe betrek je ouders die geen belangstelling hebben voor het leren van hun kinderen? ….

  1. Prestatiepijn

Leerlingen moeten, ook van zichzelf, wel heel veel, Er goed uitzien, alle informatie bijhouden, een CV opbouwen. Dat lijkt niet zo gezond voor hun groei.

  1. Millennials

Onze leerlingen zijn millennials. Wat zijn hun kernmerken? Kunnen we hen beter begrijpen?
Zie ook: Simon Sinek https://www.youtube.com/watch?v=hER0Qp6QJNU

  1. Dwang of motivatie?

De visie die als scholen hebben spreekt mooie woorden over groei, jezelf ontwikkelen, worden wie je bent etc. Maar, de cijfers, het aantal onvoldoendes, de overgangsvormen… zijn nog allemaal uitingen van onderwijs dat keihard beoordeelt. Onze leerlingen lijken die discrepantie in hun gedrag te laten zien door vaak niet gemotiveerd te zijn voor de manier waarop wij ze laten leren. Hoe gaan we daar mee om?

Heb jij nog een hot item, ken je een expert op dat gebied en heb je zin om mee te helpen om iets deze avond te begeleiden? Meld je dan bij ons aan per mail meetup071@gmail.com of via Twitter @Meetup071

Advertisements